<"meta name="samandehi-secure-footprint" content="samandehi-secure-footprint:72663976616e696d493253306a5a74584f31614536794d30695674444f71397032533150433277314f34633d>

دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی

معرفی یک نوت بوک سبک (بررسی ASUS U36Jc) 

دوشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۱، ۰۸:۵۶ ب.ظ

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام خرید یک رایانه همراه جدید باید به آن توجه کنید وزن نوت بوک است. خیلی از کاربران هنگام خرید این نکته را در نظر نمی گیرند و در نتیجه بعد از خرید برای حمل و نقل نوت بوک در نزدیکترین باشگاه بدنسازی ثبت نام می کنند! اسوس همواره یکی از نشان های تجاری مورد علاقه من بوده است. نشان تجاری ای که مادربردهای فوق العاده ای تولید می کرد. و در حال حاضر هم در جایگاه برترین ها حضور دارد. به طور معمول گارانتی های ایسوس در کشور معتبر هستند و این نکته در گارانتی کننده نوت بوک معرفی شده ما مشخص است. کسی نمی تواند منکر قدرت و خدمات فوق العاده مادیران شود. نوت بوک Asus U36JC با قیمت یک میلیون ۱۹۹ هزار تومان انتخابی مناسب برای هر کاربر بوده و قیمت نسبتا مناسب آن در کنار گارانتی مادیران وسوسه خریدش را افزایش می دهد. از هر چه که بگذریم سخن دوست خوش تر است.

طراحی

درب این محصول از آلیاژ آلومینیوم و منیزیوم ساخته شده است؛ آن هم به رنگ مشکی براق. لولها به شکل خوبی طراحی شده اند و مقاوم هستند اما بزرگترین ایراد طراحی که می توان به این اتصال گرفت فاصله داشتن نمایشگر با بدنه اصلی دستگاه است. این کار بیشتر من را یاد نوت بوک های توشیبا در اوایل قرن بیستم می اندازد. توشیبا برای طراحی لپ تاپ هایی که چندین سال بعد آن را نت بوک نامیدند به این شیوه عمل می کرد. شاید در آن سال ها برای من جذابیتی مافوق تصور داشتند اما در دهه ی دوم قرن ۲۱ اصلا چنین حسی ندارم. اما در حالت بسته باز هم عاشق طراحی این نوت بوک می شوم. در کل از سری Inspiron و وسترو دل بیشتر عاشقش شدم. با وجود وزن کم آن یعنی اندکی بیشتر از ۱.۶ کیلوگرم ابعاد ۳۲.۷×۲۳.۵×۱.۹ سانتیمتری آن  نسبت به رقیبا چندان حرفی برای گفتن ندارد.

البته گرمای تولیدی Asus U36JC چندان رضایت بخش نبود و با انجام World of Warcraft تحمل این نوت بوک بر روی پا ها کمی آزار دهنده می شود. از این نیز بگذریم حس کردن دمای ۳۵ درجه سانتیگراد  زیر انگشتانمان در صفحه کلید هم اصلا و ابدا جالب نیست.

کارایی

وجود پردازنده مرکزی Intel® Core™ i5-480M یعنی با یک سندی بریج طرف نخواهید بود و فقط یک وستمور گیرتان خواهد آمد. فرکانس عملیاتی این پردازنده ۲.۶۶ GHz بوده و به سبب وجود فناوری Turbo Boost خود را تا ۲.۹۳۳ GHz بالا می کشد. دو هسته حقیقی آن هم به لطف فناوری Hyper-Threading توان پردازش ۴ دستور یا سرد همزمان را دارا می باشد. فناوری ساخت هم همانند دیگر هم خانواده های وستمور ۳۲ نانومتری است.

حال به این موارد یک کارت گرافیک جداگانه Nvidia GeForce 310M اضافه کنید که در شرایط سخت به کمک گرافیک APU شما می آید. گرافیک مجتمع در هسته پردازشی مرکزی Intel® Core™ i5-480M که در فرکانس ۵۰۰ مگاهرتز به فعالیت می پردازد را در کنار جیفورس ۳۱۰m که به شما اجازه استفاده از فناوری Optimus را می دهد را می توان بالانسی از قدرت و مصرف کم باتری متصور شد. فرکانس عملیات چیپست گرافیکی انویدیا ۶۰۶ مگاهرتز بوده و دارای ۱۶ هسته ی CUDA می باشد. DirectX 10.1 و Shader 4.1 به علاوه رابط ۶۴ بیتی یقینا به ما ثابت خواهد کرد که این چیپست حرف زیادی برای گفتن ندارد. علارقم این که ذکر حداکثر حافظه ۵۱۲ مگابایتی GDDR3 و یا DDR3 می بینیم که بر روی این مدل ۱۰۲۴ مگابایت رم در دسترس است. در نتیجه احتمالا این کار صرفا جهت تبلیغات بوده است! چیپست GeForce 310M استفاده شده در این نوت بوک در تست برنامه ۳DMark06 توانست عدد ۳,۵۱۸ را کسب کند که نسبت به رقیب های خود نظیر Toshiba Portege R700 و Lenovo IdeaPad U260 عدد بسیار خوبی کسب کرده است.

در ضمن هنگام تبدیل یک فایل ۱۱۴MB MP4 به AVI در برنامه Oxelon Media Encoder توانست دو برابر نسبت به رقیبان از خود سرعت نشان دهد و زمانی برابر ۴۹ ثانیه کسب کرد. همچنین در زمانی که از برنامه Cyberlink Media Espresso جهت تبدیل ۵ دقیقه فیلم با کیفیت ۱۰۸۰p برای iPod touch استفاده کردیم توانست کار تبدیل را در ۲ دقیقه و ۵۵ ثانیه به پایان برساند که ۱۶ ثانیه سریع تر از IdeaPad U260 این کار انجام پذیرفت.

وجود هارد دیسک ۷۵۰ گیگابایتی نگرانی راجب کم بودن فضای ذخیره سازی از بین خواهد برد. البته شاید مصرف انرژی این هارد دیسک به خاطر دور ۷۲۰۰ آن بیشتر از مدل های با دور ۵۴۰۰ در دقیقه باشند اما واقعا ارزشش را دارد که یک هارد دیسک سریع تر در اختیار داشته بشاید. این هارد دیسک با وجود این هارددیسک ویندوز ۶۴ بیتی در ۷۰ ثانیه به طور کامل بوت خواهد شد. میزان رم هم ۴ گیگابایت آن هم از نوع DDR3 است که برای تمامی برنامه های و بازی های موجود در جهان مناسب است.

این مشخصات سبب شده است که Asus U36JC در برنامه PCMark Vantage موفق به کسب ۵,۰۰۸ امتیاز شد.

باقی ماجرا

نمایشگر استفاده شده یک ۱۳.۳ از نوع Bright LED است که دارای قدرت تفکیک ۱۳۶۶×۷۶۸ بوده. نمایشگر عریض یا همان ۱۶:۹ برای آن در نظر گرفته شده است. البته انعکاس در این نمایشگر کاملا نمود دارد و شما می توانید به عنوان آینه تصاویر پشت سر خود را ببینید! بلندگو ها هم از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند اما صدای دلچسبی نیز تولید نمی کنند.

عمر باتری پس از تست در برنامه LAPTOP Battery Test برابر ۶ ساعت ۲۴ دقیقه مشخص شد که البته با روشن کردن wifi و وبگردی باید روی ۵ ساعت ۲۴ دقیقه حساب کنید که خود این عدد هم قابل توجه است. و این هم به لطف باتری Lithium-Ion 5600mAh هشت سلوله آن در اختیار قرار گرفته است. وب کم آن داری یک سنسور ۰.۳ مگاپیکسلی است که نباید زیاد روی آن حساب کنید اما در چت تصویری خوب عمل می کند و مکالمات خوبی خواهید داشت.

عدم وجود درایو نوری چیز عجیبی نیست. چیزی که به نظر من هم از بیخ و بن باید فراموش شود. زیرا مصرف زیاد باتری و افزایش وزن و افزایش قطر دستگاه را سبب می شود. اما یک پورت USB 3.0 و دو پورت USB 2.0 نیز در خدمت شما است. بلوتوث و wifi در کنار پورت لن نیز فراموش نشده است. چیپست وایرلس هم Atheros AR9285 802.11n است که در صورت فاصله ی ۵ متری نوت بوک با روتر می تواند به سرعت ۳۵ Mbps برسد و اگر ۱۵ متر فاصله بگیریم به چیزی بیش از ۱۴.۷ Mbps نخواهیم رسید. به هر حال به صورت میانگین به نرخ تبادل داده ی ۱۹.۸ Mbps با این چیپ ست خواهید رسید که به نظر من عالی که نه اما مناسب است.

پورت HDMI و VGA هم فراموش نشده است و خیالتان از جهت اتصال رایانه همراه به تلوزیون و یا نمایشگر راحت باشد. یک کارت خوان هم در سمت راست دستگاه برای راحتی کار وجود دارد تا دیگر از شر رم ریدر خلاص شوید.

صفحه کلید کمی من را یاد Eee PC های اسوس انداخت و سفت بودن کلیدها اشتباهاتم را هنگام تایپ کردن بالا برد. در ضمن اگر کلید Shift سمت راست کمی بزرگتر بود بهتر می شد. در کل طراحی صفحه کلید دوست داشتنی است و با کمی تایپ کردن با آن مشکل صفت بودن هم بر طرف خواهد شد زیرا یاد خواهید گرفت چقدر بر انگشتانتان فشار بیاورید که کلید کاملا فشرده شود. تاچ پد هم در سایز ۷.۵ سانتیمتر در ۵ سانتیمتر اندازه نسبتا مناسبی دارد و البته کمی هم به سمت چپ متمایل است. اما به این تمایل آنقدر زیاد نیست که افراد چپ دست را زیاد آزار دهد. تاچ پد Asus U36JC از نوع multitouch بوده و پاسخ خوبی نسبت به حرکات دارد. البته ایسوس به جای دو کلید راست و چپ برای راست کلیک و چپ کلیک از یک کلید یکسره استفاده کرده است که من این شکل را نیز بیشتر می پسندم. این کلید بسیار نرم و روان بوده و حس خوبی به انگشتان منتقل می کند!

این نوت بوک با ویندوز و بدون ویندوز ارایه می شود که پیشنهاد ما نوع بدون ویندوز آن است زیرا شاید شما عاشق لینوکس باشید و یا این که اصلا با نسخه های غیر اصل ویندوز مشکل نداشته باشید. البته وقتی ما را در تجارت جهانی (WTO) نمی پذیرند مجبور نیستیم که به آن ها حال دهیم!

نتیجه گیری

نوت بوک ASUS U36Jc ترکیبی بی نظیر از کارایی، زیبایی، سبکی و عملکرد در اختیار کاربر قرار می دهد به شرطی که کاربر بی خیال دمای زیاد تولید شده آن شود و سفت بودن صفحه کلید نیز آزارش ندهد. البته صدای فوق العاده ای نیز از نوت بوک خود انتظار نداشته باشد. در ضمن درایو نوری هم شاید برای خیلی ها مهم باشد اما آن زمان دیگر فکر نوت بوکی سبک را باید به کلی از سر بیرون کنند.

مدل: ASUS U36Jc

برند: ASUS

پردازنده:‌ Intel® Core™ i5-480M

فرکانس پردازنده:‌‌ ۲.۶۶ GHz

تعداد هسته‌ها: ۲ هسته

فناوری Hyper Threading: دارد

فناوری Turbo Boost: دارد

حافظه اصلی: ۴ GB DDR3

هارددیسک: ۷۵۰ GB 7200 RPM

پردازنده گرافیکی: Intel® HD Graphics 3000

حافظه گرافیکی مجزا: Nvidia GeForce 310M /1024

نمایشگر: ۱۳.۳ با نور دهی LED backlit

وضوح: ۷۶۸×۱۳۶۶ پیکسل

پورت‌ها: بر روی نوت بوک: یک پورت VGA، یک پورت HDMI، دو پورت USB 2.0 ، یک پورت USB 3.0، اترنت، کارتخوان، ورودی میکروفون، خروجی هدفون

امکانات: شبکه بی‌سیم ۸۰۲.۱۱n، بلوتوث، وب‌کم

باتری: ۸ سلولی

وزن: ۱.۶ کیلوگرم

سیستمعامل: Dos

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۱۱
میلاد منفردیان راد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی